Typ oporu

To najważniejszy parametr w przypadku rowerów treningowych (tradycyjnych, poziomych czy spinningowych) oraz orbitreków. Najczęstszym błędem w tym zakresie, jest wybór urządzenia na podstawie wagi koła zamachowego. O wiele ważniejsza od masy, jest bowiem jego konstrukcja, decydująca o sposobie generowania oporu.
Wyróżniamy 4 typy oporu:

mechaniczny

– wytwarza go pasek za sprawą tarcia, które tworzy.

magnetyczny zewnętrzny

– powstaje dzięki magnesom umieszczonym na zewnątrz niewielkiego odcinka koła zamachowego.

Charakteryzuje się średnią płynnością i trwałością.

magnetyczny wewnętrzny

– tutaj magnesy umieszczone są wewnątrz całego obwodu koła zamachowego; działa płynnie, jest też bardzo trwały. Opór powstaje – podobnie jak w powyższym przypadku – na skutek zbliżania i oddalania się magnesu względem koła zamachowego.

elektromagnetyczny

– tutaj odległość pomiędzy kołem zamachowym a magnesem nie ulega zmianie, a opór jest tworzony przez pole elektromagnetyczne wytwarzane przez elektromagnes. To rozwiązanie wytwarza opór najpłynniej.

W pierwszych trzech rozwiązaniach, oporem sterujemy przy pomocy pokrętła (od 1 do 8 poziomów oporu) lub komputera (od 1 do 32 poziomów). W ostatnim przypadku, jest to wyłącznie komputer.

czytaj więcej…

Wyposażenie

Tutaj decydują wyłącznie nasze preferencje. Zastanówmy się, jakie cechy urządzenia dodatkowo zmobilizują nas do ćwiczeń i pozwolą maksymalnie wykorzystać czas poświęcony na realizację naszych oczekiwań. W ten sposób znajdziemy produkt, który nawet po dłuższym czasie nadal będzie nas inspirować. Poniżej przedstawiamy listę możliwości, na które w zależności od naszych potrzeb, warto zwrócić uwagę.

funkcje komputera

– zazwyczaj umożliwiają pomiar czasu, prędkości, czy też dystansu. Opcje pomiaru zawartości tkanki tłuszczowej w naszym organizmie (BODY FAT) oraz HRC (Heart Rate Control) występują o wiele rzadziej.

programy treningowe

– mogą być z góry ustalone lub zależne od użytkownika. Im więcej możliwości, tym lepiej dobierzemy parametry treningu do swoich potrzeb.

pomiar pulsu

– najczęściej jest realizowany przy pomocy sensorów dotykowych umieszczonych na kierownicy lub dedykowanych uchwytach. Rzadziej stosowany jest pas telemetryczny, zapewnia on jednak wyższy komfort i pełną swobodę ruchów, co jest szczególnie odczuwalne w przypadku treningu na bieżni.

WATT

– jest to pomiar mocy, wytworzonej w czasie treningu. Posiadają go modele z wyższej półki. Dzięki niemu możemy precyzyjnie obliczyć liczbę spalonych kalorii.

sterowanie oporem

– może być manualne lub elektroniczne. Jeżeli zależy nam na płynności wybierzmy drugą wersję w połączeniu z właściwym typem koła zamachowego.

możliwość regulacji

– zwróćmy uwagę na jej zakres dla siodełka, kierownicy, uchwytów, długości kroku itd., zależnie od rodzaju urządzenia. Właściwa pozycja w czasie ćwiczeń pozwoli nam wydłużyć czas treningu i uniknąć kontuzji.

prędkość i kąt nachylenia (dotyczy bieżni)

– zakres ich regulacji powinien być dostosowany do naszych preferencji. Kąt nachylenia pasa bieżnego wyrażany jest w procentach lub poziomach – wartości te nie pokrywają się ze sobą. Kąt nachylenia regulowany jest elektrycznie przez komputer lub manualnie. Prędkość wyrażana jest w kilometrach na godzinę, a moc silnika elektrycznego w koniach mechanicznych.

aplikacje mobilne

– pozwalają one na przeprowadzenie ćwiczeń z mapami Google Street View, pełnią też funkcję centrum informacji o naszych treningach. Jest to idealne rozwiązanie dla osób, którym zależy na prowadzeniu kompleksowej ewidencji swoich wyników. Aplikacje te stosowane są wyłącznie w najnowszych produktach.

uchwyt na tablet / smartfon

– od jego umiejscowienia zależy nasza wygoda w czasie treningu. Zwróćmy też uwagę na jego rozmiar – pod kątem swojego urządzenia.

miejsce na bidon i ręcznik

– ich oczywistość sprawia, że często o nich zapominamy. Będą szczególnie przydatne podczas dłuższych treningów.

wbudowane głośniki

– jeżeli nie możemy oderwać się od swojej ulubionej muzyki, zadbajmy o to, by nasze urządzenie było w nie wyposażone. Obecnie posiadają je wyłącznie bieżnie.